Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog

Nye lamper, gamle lamper, glødelamper, LED lamper… Utvalget er uendelig stort. Hva skal man egentlig velge? Med ny teknologi og nye forbedringer, ser det ut som at LED lamper er ved å ta over for normale lamper på markedet. Det er også med god grunn, da LED lamper har mange egenskaper som andre lamper ikke har og som gjør dem til et mer fornuftig valg. De varer lengre og bruker mindre energi sammenlignet med lamper med tradisjonelle glødepærer.

For meg er det bare en ting som trekker ned hos LED lamper. Selv om de så å si kan alt, er det én ting de fortsatt ikke kan, som andre lamper kan. Det handler om temperaturen på lyset de avgir. LED lamper har nemlig en tendens til å virke kalde, da de har et mer blålig lys. For meg er temperaturen i lamper utrolig viktig. Avhengig av hvilken temperatur lyset har, kan stemningen i rommet skifte fullstendig. Et mer gult lys, altså varme temperaturer, betyr varm og hyggelig stemning for meg, mens blålig lys betyr det motsatte. Varme lamper minner meg om levende ild, som peiskos og stearinlys, hvilket hører til koselige minner. Varme lamper blir også oftest brukt for eksempel i kafeer og restauranter, nettopp av den grunn at man skal kose seg og føle seg varmt velkommen. Kalde lamper minner meg derimot om kontorer, klasserom, tannlegen og sykehus. Kalde lamper minner meg om konsentrasjon og arbeid, og også opplevelser som jeg forbinder med negative følelser. Derfor er jeg veldig forsiktig med hva slags lamper jeg velger i mitt eget hjem. Og derfor har LED lamper til nå ikke vært aktuelt.

Jeg er allikevel opptatt av de gode egenskapene og de bærekraftige aspektene ved LED lamper og vil derfor gjerne gi de en sjanse. Derfor har jeg lest litt om de og samlet noen tips og triks som kanskje kan hjelpe. Et triks er å kjøpe LED lamper med forholdsvis lav styrke. Er styrken på pærene lave nok, vil lyset åpenbart ikke være blått, men kun gi rommet et hvitt, nøytralt lys. Dette er derfor første forutsetning for meg hvis jeg nå skal ta skrittet og gå til innkjøp av nye LED lamper.

Triks nummer er å ha LED lamper som kan justeres i styrke. Selv om LED lamper ikke vil gi varmere lys når de dimmes ned, i motsetning til andre lamper, vil lyset virke mer vennlig og forsiktig når det er svakere. Triks nummer tre, som også er det siste i denne omgang, er å kamuflere lampene… Ved å putte LED lamper bak lampeskjermer i varme farger, som gule og oransje toner, vil naturligvis lyset også bli varmere. Det er nesten som å sette et farget filter foran lensen på et kamera eller et stykke farget silkepapir foran et vindu. Lyset vil ta farge av materialet som det skinner igjennom og dermed kan også LED lamper få mulighet til å virke varme og hyggelige. Dette er kanskje ikke så lett å gjøre med downlights og spots, men med alminnelige taklamper, i tillegg til stålamper og vegglamper er det fullt mulig. En tradisjonell lampeskjerm kan få et nytt stoff, en papirlampe som henger fra taket kan få et lag med gul maling, og en lampe som ikke har skjerm fra før, kan få ny emballasje. Ønsker man en mer rustikk eller retro stemning kan man jo for eksempel også lage lamper ut av fargede glassflasker. Avhengig av flaskens farge, vil lyset forandres. En glassflaske er dessuten vanligvis så tykk at det nok ikke spiller stor rolle om den skjuler en LED lampe eller en alminnelig pære. Går man først for den hjemmelagede, kreative retningen, er det bare fantasien som setter grenser. Lamper kan lages av det aller, aller meste.

Jeg tror likevel ikke, til tross for at disse rådene absolutt ikke er dumme, at LED lamper kommer til å ta over fullstendig i mitt hjem med det samme. Jeg er dog villig til å ta i bruk triksene og skifte ut noen lamper her og der. Sammen med mine andre lamper, tror jeg at det kan bli en fin løsning og et godt kompromiss. Jeg vil skifte ut noen de gamle lampene med LED lamper der hvor jeg har mest bruk for mye og hvitt lys, som på kontoret, kjøkkenet og badet. I kombinasjon med andre lamper, med et mer varmt lys, er jeg sikker på at det kan bli en utrolig fin løsning. De stedene som jeg forbinder aller mest med hyggelig stemning, som for eksempel i sofahjørnet og på soverommet, vil jeg holde antallet LED lamper nede på et minimum. Enn så lenge. I mellomtiden vil jeg vente spent på neste fase i utviklingen og glede meg til at mer bærekraftige og fornuftige løsninger vil kunne ta over alle områdene som de tradisjonelle lampene i dag dekker.

Tag(s) : #lamper, #led lamper, #led
Share this post
Repost0
To be informed of the latest articles, subscribe: